044 734 8116, 044 734 8115

Historiaa

Taustaa yhdistyksen perustamiselle

Salon seudun terveyskeskus oli mukana Sosiaali- ja terveysministeriön vuonna 1994 käynnistämässä valtakunnallisessa hoitotyön kehittämisprojektissa, jossa teemana oli omaishoidon ja ammatillisen yhteistyön kehittäminen. Perustettiin yhdistys, jonka tehtävänä oli ja on edelleen omaishoitajien ja läheisten työn tukeminen.

Yhdistyksen toiminnan tavoitteet:

• omaishoidon, ystäväpalvelun ja vapaaehtoistyön edistäminen, kehittäminen ja tukeminen
  • vanhusten, vammaisten ja pitkäaikaissairaiden ja omaishoitajien tarpeiden tunnetuksi tekeminen
  • eri viranomaistahojen välisen yhteistyön tukeminen ja edistäminen

Vertaistukiryhmät, virkistystoiminta, henkilökohtainen ohjaus ja tuki sekä tiedottaminen ovat edelleen tärkeimpiä tukimuotoja.

Salon omaishoitajat ry perustettiin 27.7.1995 ja rekisteröitiin 20.9.1995.

Yhdistyksen perustavassa kokouksessa olivat läsnä Riitta Anttila, Liisa Herpiö nyk. Vahlsten sihteerinä, Seija Hyvärinen, Marja Kukkola, Marja Tuominen ja Paula Vahtera. Yhdistyksen ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valittiin Marja Tuominen.

Omaishoitokeskus

Suomen ensimmäinen Omaishoitokeskus aloitti toimintansa syyskuussa 2003. Omaishoitokeskus oli yhdistyksen toiminnassa merkittävä saavutus ja edistysaskel omaishoitajien työn tukemisessa. Keskuksen toimintaideana oli saman katon alla tarjota monipuolisia palvelua ja olla omaishoitajien saavutettavissa. Omaishoitokeskus aloitti toimintansa Asemakatu 2:ssa ja toimi siellä vuoden 2011 lokakuulle asti.

Omaishoitokeskus siirtyi vuoden 2011 lopulla Torikadulle, jossa päivätoiminta jatkui vuoteen 2017 asti ja sen jälkeen tilat ovat olleet OmaisOiva-toiminnan ja yhdistyksen käytössä.

Päättyneet projektit

• Omaishoidon Lähettiläät -projekti

Omaishoidon Lähettiläät -projektissa (v. 2012-2015) koulutettiin paikallisia vapaaehtoisia, jotka neuvoivat ja ohjasivat omaistaan hoitavia tukien ja palveluiden piiriin.

Projektirahoituksen päättymisestä huolimatta vapaaehtoiset Lähettiläät jatkavat edelleen toimintaansa.

Oman paikallisen lähettilään tavoitat ottamalla yhteyttä OmaisOiva-työntekijöihin.

• Eloisaa Arkea -projekti

Eloisaa arkea projekti on päättynyt marraskuussa 2017.
Projektin työntekijät kiittävät kaikkia yhteistyökumppaneita ja asiakkaita.

Turun AMK hoitotyön opiskelijoiden Tarja Savirannan ja Kirsikka Mäntylän opinnäytetyö “Onhan se nyt ihan henkireikä tavata siellä ihmisiä ja kysellä vähän kuulumisia“: Eloisaa arkea -projektin merkitys salolaisille ikäihmisille.